مقصد بعدی خلخال بود.ولی قبل از آن مسیر کوهستانی زنجان به خلخال با پوشش های گیاهی متفاوت جاذبه ای است که نمی توان از آن به سادگی عبور کرد. زمان عبور ما از این جاده پر پیچ و خم و زیبا ساعات پایانی روز بود. که مجبور شدیم نیمه پایانی راه در در تاریکی شب طی کنیم.سختی رانندگی در چنین جاده ای با نسیم خنک و هوای عالی جاده بر تن آدم نمی ماند. پس از رسیدن به  خلخال خبری از کوفتگی و خستگی رانندگی نبود. شب را مهمان یکی از اهالی خلخال شدیم و تصمیم گیری برای فردا در شورای برادران. اهداف فردا دریاچه نئور و جنگل های اندیبل بود. جمام گرم و خواب راحت تمامی بخش این روز سفر ما بود.

جنگل های اندبیل با پوشش درختان بلوط درشمال شرق خلخال واقع است این جنگل در دامنه غربی کوهای تالش واقع شده است و تا شروع جنگل دارای جاده آسفالته می باشد. در همان ابتدای جنگل چندین آلاچیق برای استراحت و تفرج تهیه دیده اند و راه سنگلاخی هم برای نفوذ بیشتر در جنگل نیز وجود دارد. که عملا امکان ورود ماشین معمولی به آن وجود ندارد. اگر مسیرتان به خلخال افتاد حتما جنگل های اندبیل رو فراموش نکنید

هدف بعدی دریاچه نئور در مسیر خلخال اردبیل بود. دریاچه ای که از ذوب برف کوه های اطراف و چند چشمه تغذیه می شود. در سایت های معرفی جاذبه های گردشگری امکانات خوبی برای این دریاچه معرفی شده است. که در واقع هیچ خبری از امکانات در اطراف دریاچه نیست. جز چند الاچیق اجاره ای و چهار سرویس بهداشتی با روش سنتی بدون نیاز به شلنگ. نه خبری از فروشگاه است. نه غذا فروشی. نه غریق نجات. البته از نظر طبیعی تلفیق کوه و آب و دشت. به اضافه گله های گاو و اسب صحنه قشنگی را پدید آورده است. پس اگر قصد سفر به دریاچه نئور را دارید حتما با تجهیزات کامل تشریف ببرید. البته برای دوستان طبیعت گرد دریاچه نئور به عنوان ابتدای مسیر پیاده روی به سوباتان شناخته می شود. که البته ترجیح ما طی نکردن این مسیر بود.

آب سرچشمه ها آب تمیز و زلالی است که نوشیدن آن لذت مخصوص به خود را دارد. اما اگر از زباله های اطراف سر چشمه صرف نظر کنیم. دیدن پاهای یک فرد در حوضچه سرچشمه که واقعا آدم را از لذت نوشیدن آب منصرف خواهد کرد. لطفا در همه حال خود را جای دیگران هم بگذاریم.

در ادامه مسیر با گذشتن از جاده کنار گذر اردبیل به سمت سرعین حرکت کردیم. آخر هفته دلیل خوبی برای شلوغی خیابان ها اردبیل بود. و شاید رانندگی بد من باعث می شد که ماشین از چپ و راست و جلو و عقب ماشین سبقت بگیرد. ولی در کل امتحان خوبی برای تمدد اعصاب بود. سرعین تقریبا معروف ترین شهر گردشگری در استان اردبیل است. 

وجود چشمه آب گرم گاومیش گلی و معروف شدن آب گرم سرعین باعث شده که این شهر به یک شهر توریستی تمام عیار بدل شود. شهری کوچک ولی با جمعیت مسافر زیاد از هر جای ایران یا حتی کشور های همسایه و غیر همسایه.
از ورودی شهر مجموعه های آبگرم و در کنار اونا مشاغل مرتبط شروع می شود. و بعد از آن مجموعه های اقامتی هم اضافه می گردند. نکته جالب در سرعین شیوه جذب مشتری برای اقامتگاه ها بود. معمولا در بدو ورود به شهرهای توریستی افرادی را مشاهده می کنیم که برگه آ 4 چاپ شده ای با متن " سوئیت-منزل" در سدد جذب مشتری هستند. ولی در سرعین خبری از این افراد نیست. و حتی بنر هایی در سطح شهر نصب شده که فقط از بنگاه ها و مراکز مجاز اقدام به کرایه سوئیت و منزل نمائید. ولی در این بازار نباید از تبلیغات غافل شد. برای همین تبلیغات ایستاده کنار جاده جای خود را به تبلیغات موتوری و ماشینی داده است. یعنی فرد کرایه دهنده سوئیت با ماشین یا موتور همراه با ماشین شما حرکت کرده و در حین حرکت شما را پرزنت می کند. پس اگر به سرعین رفتید و در ترافیک دو ماشین که با سرعت کم جاده را بند آورده اند گیر کردید. اصلا تعجب نکنید.
نکته جالب دیگر شهر سرعین بلیط های تخفیفی مجموعه های آبگرم است. شما وارد هر مغازه یا هر جایی دیگر سرعین بشوید قادر خواهید بود که بلیط تخفیف دار مجموعه های آبگرم را تهیه کنید. حتی دستفروش هایی رو می بینید که فقط بلیط تخفیف مجموعه های آبگرم را می فروشند!!

از بین مجموعه های آبگرم. مجموعه سرباز گاویش گلی طبیعی ترین مجموعه آبگرم سرعین هست که به علت سرباز بودن استخرها در طول روز قابل استفاده نیست. در بین بقیه مجموعه ها مجموعه ایرانیان به تمیزی و مناسب بودن معروف است. که وجود سرسره و سونا و جکوزی و ماساژ و.... ما را هم به همین مجموعه کشاند. البته تمیزی در این مجموعه ها به این معنی نیست که گاها در استخر ها اجسام شناور دیده نشود.

برای صرف غذا در سرعین رستوران های متعدد با تعدد غذاهای سنتی و فرنگی وجود دارد. حتما آش دوغ رو امتحان کنید. و اگر دنبال کیفیت خوب با قیمت مناسب می گردید رستوران عدل مینایی گزینه خوبی برای شماست.

گشت و گذار ما در سرعین با صرف ناهار در رستوران مینایی پایان یافت مقصد بعدی مشکین شهر بود.